Regissør Solveig Melkeraaens laget film om sin egen kamp mot alvorlig depreson. Filmen ble belønnet med en nominasjon til den prestisjefulle prisen «Folkets Amanda». Foto: Tour de Force/Promo

Filmen, som hadde premiere på Verdensdagen for psykisk helse i 2014, er en sterk dokumentar om regissør Solveig Melkeraaens egen kamp mot alvorlig depreson. Filmen er laget i samarbeid med Mental Helse, og mottok støtte fra ExtraStiftelsen i 2012.

Melkeraaen sier selv om filmen at hun var vant til å klare alt, inntil det en dag sa stopp. Hun blir innlagt på akuttpsykiatrisk, der hun får elektrosjokkbehandling.

– Jeg får livet mitt tilbake, men «flinkismønstrene» sitter i ryggmargen. Vil jeg miste alt igjen?, sier Melkeraaen i omtalen av filmen på Filmweb.

Se traileren til Flink Pike på Youtube her:

Video: Youtube/Medieoperatørene

Langt fra depressiv

Dokumentaren har høstet svært gode kritikker, og har blant annet fått ros for å være langt fra depressiv, på tross av sitt alvorlige innhold.

«Flink pike er overraskende morsom og leken, og gir publikum håp om at lyset i tunnelen faktisk finnes», skrev P3.no i sin anmeldelse av filmen.

Og i august ble filmen altså med i finaleheatet til den prestisjefulle prisen «Folkets Amanda». I juni ble det kjent at filmen var nominert, sammen med 13 andre filmer, men på slutten konkurrerte den med fire andre filmer (Børning, Kaptein Sabeltann og skatten i Rama Lama, Operasjon Arktis og Karsten og Petras vidunderlige jul).

Sett av like mange som Børning

Produsent Ingvil Giske sa i et intervju med Vesterålen Online at hun er glad for at dokumentaren er med i kampen videre.

– Dette er hyggelig. Det er veldig gøy at folk liker litt andre typer filmer enn de store og mer kommersielle.

Prisen ble delt ut under årets Amanda-utdeling, lørdag 15. august, men dessverre gikk ikke Flink Pike helt til topps. Derimot var det filmen Børning som til slutt kunne motta den ærefulle prisen.

I august ble imidlertid Flink Pike igjen vist på Nrk, og dermed kan den skilte med imponerende seertall.

– Det kommer da til å være like mange som har sett Flink Pike som har sett Børning, sier produsent Ingvil Giske til ExtraStiftelsen.

Prosjektinformasjon

Ordningsnavn
Rehabilitering (2012)
Prosjektnavn
Flink pike
Prosjekttema
Psykisk helse hos unge vellykkede kvinner
Organisasjon
Mental Helse
Org.ledd
Sentralt
Ekstern instans
Medieoperatørene tv as
Prosjektleder/forsker

Ingvil Charlotte Giske

Fylke(r)
Landsdekkende
Bevilget
2012: kr 650 000
Startdato
01.01.2012
Sluttdato
31.12.2013
Status
Under gjennomføring

Søknadssammendrag

  • Bakgrunn:

    Flink pike er en dokumentarfilm for kino og NRK som skal regisseres av den prisbelønte dokumentarfilmregissøren Solveig Melkeraaen.

    Det er viktig og riktig at media har et kritisk blikk på det som skjer inne i institusjoner, men vi savner at bildet utfylles av mer positive historier. Denne filmen forteller Solveigs personlige historie om hvordan hun høsten 2008 ble rammet av psykisk sykdom, innlagt, og så fikk god hjelp i psykiatrien. Hun startet da å lage filmen om det å være psykisk syk og så bli helt frisk igjen. Men da hun ble syk på nytt i 2010 ble hun tvunget til å innse at det å være perfekt ikke er et alternativ. Denne perioden ble filmet, og denne innsikten skaper en større dybde og modenhet i filmen.

    I tillegg består prosjektet av et nettsted med korte filmer av en rekke andre kvinner som har opplevd liknende sykdom. Dette er både kjendiser og vanlige kvinner, fra kulturliv og fra næringsliv. Ett eksempel er artisten Ida Maria som vi også planlegger skal lage filmmusikken. Her vil det også være rom for brukerne til å dele egne erfaringer.

    Videoeksempler kan sees på www.mop.no/goodgirl

    Målsetting:

    Hovedmålet vårt med filmen er at det skal bli en selvfølge å være åpen om psykisk sykdom.

    Delmål er å rette et fokus mot de pårørende, og hvordan det påvirker dem å ha psykisk syke i nær familie eller vennekrets, og å bidra til å avmystifisere behandling med elektrosjokk (ECT)

    Målgruppe:

    Unge voksne jenter og kvinner er hovedmålgruppen. Jenter som er fra slutten av tenåringsperioden og til kvinner opp i 40-årene. Vi ser i tillegg pårørende uavhengig av alder og kjønn som en viktig målgruppe.

    Gjennomføring:

    Regissør Solveig Melkeraaen vil være ansvarlig for det kunstneriske innholdet i filmen, og Medieoperatørene ved Ingvil Giske vil være ansvarlig for produksjonen.

    Både TV2 og NRK var interessert i å vise filmen, og vi har valgt et samarbeid med NRK på grunn av at de alltid har et større publikum for dokumentarfilmene de viser. Når denne filmen vises på Fakta på lørdag vil den kunne nå en halv million mennesker der, kanskje flere. I forkant av dette skal den gå på kino, og vår målsetning for kinovisningene er 50.000 besøkende. En slik kinovisning vil også fungere som reklame for tv-visningen og sørge for et høyere seertall på tv.

    Betydning:

    Til tross for den store utbredelsen av psykiske lidelser er det fortsatt et tabu for mange å snakke om at man er rammet av det. Dette vil denne filmen bidra til å fjerne. Nettstedet vil utfylle filmen ved at den forteller flere historier og dermed bidra til å gi brukerne en opplevelse av mangfold. Det vil også være mulighet til å bidra med egne tekster på nettstedet, slik at det blir et sted der man kan lære å dele erfaringene med hverandre. Når man ser sterke og suksessrike kvinner være åpne om sykdommen sin, vil det være lettere for andre å la være å holde det hemmelig.

    Vi legger en plan for distribusjon og formidling av filmen som vil nå fram til individet, og som derfor direkte vil hjelpe enkeltmennesker i en vanskelig situasjon. Det er samtidig viktig å understreke at dette ikke er en informasjonsfilm, men et sterkt kunstnerisk uttrykk, med en engasjerende dramaturgi, som folk vil ha glede av å se uavhengig av deres interesse for psykisk helse. Dette er viktig å påpeke fordi vi også ønsker å nå den delen av publikum som i utgangspunktet ikke er interessert i temaet.

    Framdriftsplan:

    Forberedelser, finansiering av prosjektet: Mai-november 2011

    Prosjektstart: Januar 2012.

    Produksjon av film Januar - juni 2012.

    Produksjon av webside Mars - mai 2012.

    Lansering: August 2012

    Premiere: Filmfestivalen i Haugesund 2012.

    Kinodistribusjon Norge: Høsten 2012

    Visning NRK: Jul 2012.

    Søkt beløp:

    650.000,-

Sluttrapport

  • Flink pike er en dokumentarfilm for kino og NRK som ble regissert av den prisbelønte dokumentarfilmregissøren Solveig Melkeraaen.

    Målet med prosjektet var å skape åpenhet rundt psykisk helse gjennom å lage en personlig dokumentarfilm som forteller en historie om en persons (regissørens) opplevelser av alvorlig depresjon og angst. Vi ønsket også å ha et fokus på de pårørende, og de har derfor fått en viktig plass i filmen.

  • 23000
  • For å nå ut tenkte vi i utgangspunktet at det var en god ide å jobbe hovedsakelig landsdekkende, underveis i arbeidet oppdaget vi derimot at det lokale arbeidet på hvert enkelt sted var viktigere og også fungerte bedre enn forventet. Vi endte derfor opp med å arbeide mer lokalt enn planlagt, i tillegg til det landsdekkende arbeidet, et eksempel på dette er at Solveig reiste på en turne til en rekke steder (deriblant Bergen, Voss, Sortland, Lillehammer, Tromsø, Trondheim) og snakket om filmen og arbeidet med den, det førte til at vi fikk bedre og mer direkte kontakt med folk rundt om i landet. Vi er veldig glade for at vi gjorde det, og tror det har vært viktig for oppmerksomheten vi har fått.

    Det at vi justerte til å jobbe mer på lokalt plan enn planlagt førte også til at folk ble inspirert til å lage en rekke flotte arrangementer som vi ikke hadde noe med å gjøre, eller var informert om på forhånd. Mange av dem vet vi fortsatt ikke om. Et typisk eksempel på et flott arrangement som vi ikke kjente til er dette: http://ryfylke.net/2014/10/21/viser-dokumentar-med-fokus-pa-psykisk-helse/

  • Vi mener at vi har høy måloppnåelse. Det baserer vi på tre ting. De to første, besøkstallene på kino og omtalen omregnet i annonseverdi, er målbare og kan sammenliknes med tilsvarende prosjekter. Det tredje punktet er personlige tilbakemeldinger, som ikke kan regnes over på samme måte.

    Alle tre punktene som jeg nevner her bidrar til oppfyllelse av hovedmålene slik de er beskrevet i søknaden.

    Tall: 23.000 på kino (best besøkte norske dokumentarfilm 2014), 11.000 på Facebook. Omtale i annonseverdi: 5,7 mill.

  • Vi er på alle møter svært fornøyde med måloppnåelsen i forhold til søknaden. Filmen kommer til å leve videre i mange år, den er tilgjengelig på DVD og flere digitale plattformer, og den kommer på NRK i 2015. I tillegg har vi fått direkte tilbakemeldinger på fra både psykiatere, helsesøstre og lærere som bruker den i undervisning.

    Den skal på mange internasjonale filmfestivaler framover, og vi vil gå ut med en oppfordring til alle kinoer om å vise den på Verdensdagen for psykisk helse 2015.