Kampanjefilmen til #sjekkdeg viser historien til en vanlig ung norsk kvinne, Stine Hagen. Hun sjekket seg først to år etter at hun fikk den første påminnelsen. Da hadde hun alvorlige celleforandringer i livmoren. Skjermdump: #sjekkdeg/Kreftforeningen

– Det gjør den til en av de mest sette filmene til Kreftforeningen noen sinne. Det er bare filmen fra da Thea Steen fikk hedersprisen som er sett flere ganger, sier Anne Lise Ryel generalsekretær i Kreftforeningen.

Thea Steen var, sammen med Sofia Storhaug, initiativtaker til #sjekkdeg-kampanjen, som handler om å oppfordre unge kvinner til å ta celleprøve for å unngå livmorhalskreft. Steen hadde selv livmorhalskreft, noe hun blogget om allerede fra da hun fikk diagnosen i mars 2015. I fjor ble den første kampanjen gjennomført, og Thea var godt i gang med å planlegge runde to, da hun døde i juli år, bare 26 år gammel.

Bakteppet har gjort årets kampanje ekstra sterk for Kreftforeningen.

– Thea var veldig opptatt av runde to av kampanjen, og viste et veldig sterkt engasjement helt til det siste. Det har selvfølgelig vært spesielt å jobbe videre med kampanjen uten Thea. Samtidig har det vært veldig givende å fortsette hennes fantastiske innsats, sier Ryel.

Se #sjekkdeg-kampanjefilmen her:

Video: #sjekkdeg/Kreftforeningen

Ekte historie treffer mange

Årets kampanjefilm mottok 405.000 kroner fra ExtraStiftelsen. Fredag 9. september ble den publisert på Kreftforeningens Facebook-side. På bare få dager er den altså vist flere hundre tusen ganger.

Filmen viser den ekte historien til en ung kvinne som heter Stine Hagen. Stine var en av mange som unnlot å sjekke seg, da hun 25 år gammel fikk innkalling til å ta celleprøve. Det gikk to år før hun faktisk sjekket seg, og da viste prøven at hun hadde alvorlige celleforandringer – forstadiet til livmorhalskreft.

Men fordi Stine sjekket seg i tide, ble hun operert og er i dag helt frisk.

– Årets film har en veldig alvorlig side, og det har vært helt bevisst. Jeg tror det også har gjort at budskapet når gjennom og treffer mange. Ekte historier engasjerer, og jeg tror veldig mange kan kjenne seg igjen i Stines historie, sier Ryel, og tilfører:

– Denne filmen hadde ikke blitt til uten støtten fra ExtraStiftelsen.

I kampanjefilmen møter vi Stine Hagen, som utsatte å ta celleprøve i lang tid. Kreftforeningen tror filmen treffer så mange, fordi temaet er gjenkjennelig. Skjermdump: #sjekkdeg/Kreftforeningen

Celleprøve

  • En celleprøve gjøres hos en gynekolog eller hos fastlegen.
  • Prøven gjøres gjennom en gynekologisk undersøkelse, og tar bare noen få minutter.
  • Det er ikke smertefullt, men kan kjennes litt ubehagelig.
  • Alle kvinner i alderen 25-69 år får tilbud om celleprøve hvert tredje år.
  • Les mer om celleprøve hos Kreftforeningen her.

Mange gruer seg til celleprøve

Kreftforeningen har gjennomført en undersøkelse som viser at det i hovedsak er tre grunner til at unge kvinner ikke sjekker seg.

– Det de fleste oppgir som grunn er at de gruer seg, at de synes det er ekkelt eller at de glemmer det. Men jeg må presisere at det å sjekke seg, er ingenting mot å få livmorhalskreft og de senvirkningene kreft fører meg seg, sier Ryel.

På verdensbasis er livmorhalskreft den hyppigste kreftdiagnosen blant kvinner under 35 år. I Norge har alle kvinner over 25 år et tilbud om å få celleprøve. Dersom man jevnlig tar celleprøve kan forstadier til kreft oppdages, og man kan få behandling for å unngå kreft.

– Det er et fantastisk tilbud norske kvinner har som faktisk forebygger kreft, sier Ryel.

#sjekkdeg gir gode resultater

Og tall fra Kreftregisteret viser at #sjekkdeg-kampanjen har en svært viktig forebyggende effekt. Da Thea Steen blogget om sin kreftdiagnose første gang så man et oppsving i antall kvinner som sjekket seg. Den samme effekten kom da den første #sjekkdeg-kampanjen ble gjennomført i 2015.

Nå håper Kreftforeningen på samme effekt i år. Kampanjen foregår i hele september, og i tillegg til filmen gjennomføres en rekke andre aktiviteter for å få unge kvinner til å sjekke seg.

– Vi har tall på at 6.500 flere jenter sjekket seg etter kampanjen i fjor, men enda er det 4 av 10 jenter fra 25 til 29 år som unngår å ta celleprøve. Det viser viktigheten av at jenter hele tiden må bli minnet på dette, sier Ryel.

Prosjektinformasjon

Ordningsnavn
Forebygging (2016)
Prosjektnavn
Sjekk for livmorhalskreft...
Prosjekttema
Film som skal benyttes i kampanje for å motiver kvinner 25-35 år å ta livmorhalssjekk
Organisasjon
Kreftforeningen
Org.ledd
Sentralt
Prosjektleder/forsker

Sofia Storhaug

Fylke(r)
Landsdekkende
Bevilget
2016: kr 405 000
Startdato
03.01.2016
Sluttdato
31.12.2017
Status
Under gjennomføring

Søknadssammendrag

  • Livmorhalskreft er en kreftform som også rammer unge kvinner og har de siste årene økt med rundt 30 prosent for kvinner under 40 år her i Norge. Utvikling av livmorhalskreft tar vanligvis minst 10-15 år og rammer sjelden kvinner under 25 år. Sykdommen utvikler seg via forstadier som kan oppdages ved celleprøver fra livmorhalsen. Tar man celleprøve hvert tredje år kan forstadier til kreft oppdages og behandles før man utvikler kreft. Unge kvinner tror ikke at kreft er aktuelt for dem, men denne kreftformen rammer flere unge men kan forebygges. Det er viktig å opplyse gruppen om dette.

  • Å produsere en film som skal motivere unge kvinner 25-35 år til å sjekke livmorhalsen, den skal også inneholde noe informasjon om hvordan en slik sjekk er. Filmen skal benyttes som et verktøy i en kampanje våren 2016 for økt andel unge kvinner livmorhalssjekk, inkludere mange delmål og aktiviteter.

  • Kvinner 25-35 år er hovedmålgruppen, men gjelder alle kvinner over 25 år. Ett årskull kvinner er ca 30.000. Ti årskull utgjør derfor 300.000 unge kvinner.

  • Utarbeide manus og produsere filmen. Vår interne produsent vil være ansvarlig for manus og film produksjon, fagpersoner og medarbeidere fra informasjons og presseavdelingen vil delta. Prosjektleder og andre interne medarbeidere vil bruke filmen i en kampanje vår 2016. Det vil skrives artikler og filmen vil vises via YouTube på Facebook, nettsteder, fastlegenes hvilepuls mm

  • Manus og produksjon vil foregå våren 2016. kampanjen er vår/sommer 2016. Filmen vil brukes kontinuerlig etter det både i prosjektperioden og senere. Planlegges ny kampanje vår 2017.

  • Prosjektet vil få stor betydning for å få økt andelen unge kvinner som sjekker livmorhalsen for celleforandringer og kreft. Forventer nedgang i andelen kvinner som utvikler alvorlige celleforandringer og livmorhalskreft. Det er langt bedre å forebygge enn å behandle, både mht livskvalitet og økonomi.